Bylo by vám za teplého slunečného dne chladněji ve světlé nebo tmavé košili? Barva a textura věcí ovlivňuje, kolik energie vyzářené ze slunce absorbují nebo odrazí. Každá barva odráží určité množství světla, zatímco zbytek pohltí jako tepelnou energii.
Žáci změří pH roztoků některých látek, které se běžně používají v kuchyni. Na laboratorní cvičení si s sebou přinesou vzorek octa, citronové šťávy (Lemonek), mléka, jedlé sody, kuchyňské soli, cukru, sirupu ad. Pevné vzorky převedou do roztoku.
Žáci postupně zkoumají vliv koncentrace látky, teploty a katalyzátoru na rychlost průběhu reakce zinku (případně jiného neušlechtilého kovu) s kyselinou chlorovodíkovou.
Smícháním dvou různě teplých látek v kalorimetru, např. 100 ml vody nalité z varné konvice o teplotě 100 °C a 100g ledu o teplotě 0°C, měříme průběh teploty. Po ustálení změříme výslednou teplotu a ověřujeme výpočtem z kalorimetrické rovnice.