Na optickou lavici PASCO umístíme zdroj tak, abychom získali jeden paprsek, který necháme dopadat na půlválec z plexiskla. měříme úhel dopadu a lomu. měření opakujeme pro lom ke kolmici i od kolmice. Z naměřených hodnot určíme index lomu.
Bylo by vám za teplého slunečného dne chladněji ve světlé nebo tmavé košili? Barva a textura věcí ovlivňuje, kolik energie vyzářené ze slunce absorbují nebo odrazí. Každá barva odráží určité množství světla, zatímco zbytek pohltí jako tepelnou energii.
Už od dětství víme, jaké je složení vzduchu. Jednoduchým experimentem si dokážeme kyslík, obsažený ve vzduchu. Kyslík podporuje hoření. Hořící látky bez kyslíku hasnou.
Zařazení: chemie 8.ročník ZŠ, kapitola směsi- vzduch
Víte, proč vydává CD nebo DVD na světle barevné (duhové) odlesky? Může za to velmi hustě drážkovaný povrch záznamové vrstvy, který se chová jako optická mřížka rozkládající díky jevu interference světlo na jednotlivé barevné složky.
Jak spolu souvisí rozdílné fyzikální veličiny a jednotky, které můžeme nalézt v technickém popisu různých světelných zdrojů, jako jsou baterky, lampy, lustry a jiné? A jak je to s jejich energetickou náročností?
Kolem nás můžeme narazit na celou řadu oscilátorů. Všichni si dobře umíme vybavit třeba kyvadlo. Existuje ale řada oscilátorů, které nejsou tak viditelné. Co třeba čistě chemický oscilátor?